Oppgradert Majorstuen Stasjon
Nøkkeldata
Tidsrom: 2022 – pågår
Omfang: ca. 4000 m2 stasjonsområde, ny bygningsmasse ca. 200 m2
Entrepriseform: Generalentreprise
Oppdragsgiver: Sporveien AS, Team Major v/Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS
Ytelser: Rådgivende tjenester for VVS-anlegg, privat VA-anlegg, bygningsfysikk og energi
Bildekreditering: Team Major
Prosjektbeskrivelse
I kjølvannet av kostnadsoverskridelser og reforhandling av Oslopakke 3, har det opprinnelige prosjektet, Nye Majorstuen T-baneknutepunkt, blitt lagt på is. Prosjektet gikk videre med en mer forenklet plattformoppgradering på Majorstua T, hvor effektivisering av av- og påstigning, samt generell passasjerflyt rundt stasjonen ble forbedret.
Dagens stasjonsløsning med to spor videreføres og utbedres med større plattformarealer og flere adkomster. Hver plattform har en utstrekning på 120 m og det skal etableres plattformtak over deler av plattformarealet. Plattformene og sporene rettes ut og det etableres doble overkjøringsspor vest for stasjonen. I tillegg til å ivareta og evt. utbedre dagens adkomster skal ytterligere adkomster etableres. Gangveier forbinder adkomstene på inngående side til den vestre delen av plattformen og kobles på gang- og sykkelveibrua til utgående side. Den nye gang- og sykkelveibrua er tiltenkt en kombinert funksjon da den skal ivareta publikumsstrømmer på stasjonen og mellom plattformene, samt gjennomgående gang- og sykkeltrafikk mellom Slemdalsveien og Sørkedalsveien.
Prosjektet omfatter også etablering av ny likeretter for T-banen (prosjekteres av Norconsult AS). Denne skal opprettes i Sporveiens eksisterende driftsområde, vest for Majorstuen stasjon. Likeretteren etableres med transformatorer for å dekke eksisterende linjer og Fornebubanen.
Det planlegges å etablere et nytt buttspor for Holmenkollbanen. Dette sporet blir ikke etablert før etter det nye signalsystemet CBTC er satt i drift.
Prosjektet skal også sertifiseres i henhold til CEEQUAL, nå BREAAM Infrastructure. Målet for prosjektet er å oppnå BREAAM Very Good.
VVS- og privat VA-anlegg
Ingenia har bistått i hele prosessen, med kartlegging av eksisterende VVS- og VA-teknisk infrastruktur, prosjektering av privat VA-infrastruktur, og bygningsmasse for elektroteknisk bane- og stasjonsdrift. Vurderinger og grunnlagsberegninger for grad av gjenbruk og miljøpåvirkning av nye og eksisterende installasjoner har stått sentralt i prosjekteringen, i tråd med prosjektets BREAAM-ambisjon.
Bygningsfysikk og energi
For den nye bygningsmassen som blir oppført på stasjonen, har bygningsfysiske og energiteknisk vurderinger blitt lagt til grunn for valg av oppbygging/konstruksjon. Skjæringspunktet mellom tilfredstillelse av byggteknisk forskrift og byggetid har stått sentralt i vurderingene som er utført.